Inici Actualitat 13a edició del Premi d’Idees per Promoure l’Ús del Català

13a edició del Premi d’Idees per Promoure l’Ús del Català

La Regidoria de Cultura i Política Lingüística de l’Ajuntament de Reus, amb la col·laboració del Centre de Normalització Lingüística (CNL) de l’Àrea de Reus Miquel Ventura, convoca la 13a edició del Premi d’Idees per Promoure l’Ús del Català, dotat amb 2.00 0 €, amb aquestes bases.

Els participants hauran de presentar un projecte que incideixi en tota la població o en un col·lectiu determinat —com ara els joves, el teixit associatiu, el comerç, l’empresa o la nova immigració, entre d’altres— per aconseguir que el català hi sigui més present com a llengua de comunicació i de treball i per estimular un canvi lingüístic en persones o organitzacions que normalment no fan servir aquesta llengua.

Es tindrà en compte la creativitat i l’originalitat del projecte, així com el desenvolupament tècnic; la justificació, és a dir, les dades en què es basa, els objectius generals i específics, la metodologia d’aplicació, les activitats, la temporalització, els indicadors d’avaluació de resultats, els recursos necessaris i el pressupost, i també l’adequació a la realitat de Reus, a partir de dades ja publicades o bé obtingudes per l’autor o autora.

Els projectes es podran presentar a través d’un formulari telemàtic de l’Ajuntament de Reus, a partir de l’1 de setembre i fins al 15 d’octubre.

En aquesta edició, el jurat està format per Daniel Recasens, regidor de Cultura i Política Lingüística de l’Ajuntament de Reus, que en serà el president; M. Pilar López Bastida, regidora d’Educació i Ciutadania de l’Ajuntament de Reus; Anna Domingo Palau, responsable territorial de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya; Xavier Plana Virgili, membre de l’Associació Correllengua de Reus; Avel·lí Flors Mas, sociolingüista i professor de la Universitat Rovira i Virgili; Mònica Cid Català, directora de Canal Reus TV; Judith Rodríguez Rubio, coordinadora de Dinamització del Centre de Normalització Lingüística de l’Àrea de Reus Miquel Ventura, i Laura Poblet Estivill, tècnica de Cultura i Política Lingüística de l’Ajuntament de Reus, que actuar&agr ave; com a secretària, amb veu i sense vot.

El premi és bianual perquè l’any següent l’Ajuntament de Reus i el Centre de Normalització Lingüística de l’Àrea de Reus Miquel Ventura treballen per desplegar el projecte guanyador, que en aquest cas serà durant el 2027. L’any 2024 la proposta guanyadora del 12è Premi d’Idees per Promoure l’Ús del Català va ser Cuina sense fronteres, de Neus Ramos Llauradó, que tenia com a objectiu oferir als participants un espai segur on poder aprendre català en un context pràctic, gaudint de la gastronomia i compartint les seves pròpies receptes. El taller es va dur a terme en dos grups, amb sis sessions cadascun, entre el 30 d’octubre i el 4 de desembre de 2025, al Centre Cívic Llevant.

Altres accions per fomentar el català

Pel que fa a altres activitats de la Regidoria de Cultura i Política Lingüística, aquest estiu s’han dut a terme grups de conversa als centres cívics Llevant i Migjorn, durant el mes de juliol, i a la Biblioteca Pere Anguera, al juliol i a l’agost. A mitjan setembre l’activitat es reprendrà amb un grup de conversa al Centre Cívic Migjorn i dos a la Biblioteca Pere Anguera, adreçats a persones que ja tenen un cert domini inicial del català, en el marc del Pla de Barris i Viles de Catalunya 2025-2029. Paral·lelament, la Biblioteca Pere Anguera oferirà un altre grup destinat a persones que encara no saben parlar la llengua, a través del taller Fem-ho fàcil. Podeu consultar tota la informació al web de la Regidoria de Cu ltura i Política Lingüística.

El Centre de Normalització Lingüística també ofereix cursos. Les inscripcions del torn preferent —destinat a aquelles persones que durant els darrers 12 mesos han fet un curs al CNL— es podran fer els dies 14 i 15 de setembre per a tots els nivells de l’A1 al C2. Pel que fa al torn general, el calendari és el següent: les inscripcions del nivell inicial (A1) i del bàsic 1 (A2.1) seran el 16 de setembre; les dels nivells d’A1 a C1, els dies 17, 18 i 21 de setembre; i les del C2, el 21 de setembre. Les inscripcions es podran formalitzar en línia o presencialment. Al web del CNL Reus trobareu tota la informació.

L’oferta de grups i cursos de l’Ajuntament i el CNL se suma a la d’altres organismes, com les escoles d’adults.

Rate this post