El Centre de Normalització Lingüística (CNL) de l’Àrea de Reus Miquel Ventura comença el dia 16 de desembre la inscripció per als cursos que es faran de gener a març.
En concret, el dia 16 s’hi podran inscriure només els alumnes que han fet cursos els últims 12 mesos, el 17 serà la data re servada per a les persones que no han estat alumnes del Consorci per a la Normalització Lingüística i s’han d’iniciar amb l’aprenentatge de català amb un curs Inicia o Bàsic 1, i el dia 18 i 19 es podran matricular les persones que hagin de fer entre Bàsic 2 i Suficiència 3 i també les que ja tenien l’opció d’inscriure’s els dies 16 i 17. Les places són limitades i s’atorgaran per ordre d’arribada.
Les inscripcions es faran preferentment en línia des de www.cpnl.cat/inscripcions, però també es poden fer presencialment als diferents serveis de català del CNL, concretament a Reus, Cambrils, Falset i l’Hospitalet de l’Infant. Consulteu els horaris a www.cpnl.cat/reus.
El CNL comença aquest trimestre 54 cursos (45 presencials i 9 en línia) amb un total de 1.260 places, als quals se sumarà al gener un altre curs de nivell C2 en línia amb 20 places més.
D’aquests cursos, trenta-set es duen a terme a Reus; deu es fan al Servei Local de Català de Cambrils, tres a l’Hospitalet de l’Infant, amb el finançament de l’Ajuntament de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant a través del Servei Comarcal de Català del Baix Camp; tres a Falset, al Servei Comarcal de Català del Priorat, i un a les Borges del Camp, en aquest cas gràcies al finançament del Consell Comarcal del Baix Camp.
A Reus la majoria de cursos s’impartiran a la seu del CNL, al Mas Vilanova (c. de l’Àliga de Reus, 1), però tamb é n’hi haurà al vespre al Centre Cívic Migjorn, al Centre Cívic Gregal i a l’Institut Salvador Vilaseca per poder fer una oferta més àmplia i descentralitzada del nivell Bàsic 1, que actualment és el que té més demanda.
Amb aquests cursos es pretén facilitar l’accés a la llengua a les persones nouvingudes amb un enfocament comunicatiu competencial orientat a l’ús. El Consorci entén que estendre el coneixement i l’ús del català entre la població nouvinguda contribueix a un ple desenvolupament d’aquests nous catalans i a la cohesió social. Els coneixements que van adquirint avancen paral·lelament amb experiències tutelades, com les pràctiques lingüístiques que segons el nivell fan en establiments col·laboradors del Voluntariat per la llengua (VxL), en equipa ments municipals o en entitats d’acompanyament, perquè també coneguin el teixit associatiu, i amb reptes lingüístics.
A més, a partir del nivell Bàsic 3 l’alumnat pot participar en el programa Voluntariat per la llengua sol·licitant una parella lingüística, i tant a Reus com a Cambrils alumnes, participants en el VxL i població general poden continuar assistint a les tertúlies que es fan al Centre Cívic Gregal de Reus els dilluns o al Fem-la petar!, al restaurant Vil·la Paquita de Cambrils els dimecres, que representen un bona oportunitat per socialitzar i practicar la llengua entre iguals.
A part d’aquesta oferta general, el Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya reforça amb un pla de xoc l’oferta de llengua catalana a les nost res comarques gràcies a una línia de subvencions que permetran organitzar 16 cursos de nivell A 1 o A2 gratuïts que s’han començat aquesta tardor o que es faran aquest hivern en quatre entitats sense ànim de lucre de Reus, en cinc ajuntaments del Priorat i en tres del Baix Camp. A més, també s’ha signat un conveni de col·laboració amb Càritas de Reus per donar suport i reconeixement a les accions formatives que desenvolupen, i es tenen converses amb altres organitzacions del tercer sector per arribar a acords similars.
Segons Daniel Recasens, regidor de Cultura i Política Lingüística i president del Consell del CNL de l’Àrea de Reus, “tota aquesta oferta, que en el cas del CNL es tradueix en 33 cursos gratuïts amb 720 places aquest trimestre, a les quals se sumen 16 cursos més de les entitats i aj untaments, ha de servir perquè les persones que arriben a les nostres contrades tinguin facilitats per incorporar la llengua catalana al seu bagatge lingüístic i també per garantir el dret dels catalanoparlants a viure i ser atesos en català”.




