El grup promotor de la Societat Longeva Catalunya Sud s’ha reunit al Centre d’Innovació i Formació Boca de la Mina de Reus per donar inici al pla de treball que afrontarà al llarg dels propers mesos. Actualment una de cada cinc persones de la Catalunya Sud té més de 65 anys i al 2050 la proporció serà d’una de cada tres, amb un nombre significatiu d’elles que arribarà als 100 anys. Aquest increment de la longevitat de la societat, que es fa molt més palès en entorns rurals, afectarà radicalment a múltiples àmbits socials i econòmics fent necessari un ampli ventall de profundes transformacions amb implicacions a diferents nivells: persones, organitzacions, municipis i sistemes de salut, treball i economia, social, educatiu, entre altres.
Conscients de la complexitat dels desafiaments i de la necessitat d’abordar-los cooperativament a escala regional, els agents del grup impulsor de Societat Longeva Catalunya Sud promouran un procés de diàleg i reflexió amb entitats de la regió que vulguin formar part de l’aliança: agents dels sectors sanitari, social i educatiu, empreses i associacions empresarials, municipis i consells comarcals i mitjans de
comunicació, entre altres. Durant aquest procés s’identificaran iniciatives innovadores existents i nous projectes transformadors que incideixin en els tres grans àmbits d’acció de l’aliança per la societat longeva: salut i benestar integrals; economia, món laboral i oci; i entorns on viure i conviure (mobilitat, urbanisme, habitatge, comunitats i x@rxes). De manera transversal a aquests àmbits es defineixen tres eixos de treball: polítiques públiques; formació, recerca i tecnologia; i cultura no-edatista i intergeneracional.
La reunió del Grup Impulsor ha posat èmfasi en la rellevància estratègica de la longevitat i la necessitat de posar-la al centre de les prioritats socials, econòmiques i polítiques de la regió, seguint l’exemple d’altres regions del món que s’estan convertint en pols de transformació social i progrés econòmic en la societat longeva.
En la reunió celebrada aquest dimarts en el Centre d’Innovació i Formació Boca de la Mina de Reus hi han participat representants de la Diputació de Tarragona, la Universitat Rovira i Virgili, les Cambres de Comerç de Reus, Tarragona, Tortosa i Valls, la Societat Catalana de Geriatria i Gerontologia i el laboratori d’innovació social ciutadà SèniorLab. També hi han assistit representants del Departament de Drets Socials i Inclusió de les delegacions territorials del Govern de la Generalitat a Tarragona i a les Terres de l’Ebre.
La Iniciativa Societat Longeva Catalunya Sud Impuls-2025 compta amb el suport econòmic de la Diputació de Tarragona i la col·laboració de la Universitat Rovira i Virgili, Societat Catalana de Geriatria i Gerontologia i les Cambres de Comerç de Reus, Tarragona, Tortosa i Valls.