Inici La Guia del Camp 18a edició del concurs literari AMIC-Ficcions

18a edició del concurs literari AMIC-Ficcions

Més de 300 persones d’arreu de Catalunya, Aragó, País Valencià i les Illes Balears han assistit a l’acte de lliurament de premis de la 18a edició del concurs literari AMIC-Ficcions, celebrat al CaixaForum Barcelona (Av. De Francesc Ferrer i Guàrdia, 6-8 de Barcelona). L’esdeveniment, l’últim de cinc actes que s’han organitzat – Menorca, Eivissa, País Valencià, Mallorca i Catalunya – ha comptat amb la presència de Vanessa Bretxa, directora general d’Accés al Coneixement i Impuls de l’Ús del Català del Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, qui ha donat l’enhorabona als finalistes, guanyadors i docents, i ha valorat iniciatives com aquesta, que animen a fer ús del català com a eina de creació. També ha destacat que el concurs és un espai de trobada entre els joves de celebració de la cultura en català.

També han assistit a l’esdeveniment: Ramon Grau, president de l’AMIC; Marta Salicrú, comissionada d’Ús Social del Català de l’Ajuntament de Barcelona; Jordi Sierra i Fabra, escriptor; i Ania Posada, creadora de contingut.

De les 150 històries finalistes, el Premi a la Millor Història AMIC-Ficcions 2026, guardonat amb un iPhone, ha estat per Abel Vilamajó Azor de l’INS Forat del Vent de Cerdanyola del Vallès, sota el pseudònim Abel8, pel seu relat “El preu de callar”. El jurat ha considerat que la història mereixia el primer premi per una història que “destaca per la seva gran tensió narrativa i capacitat d’atrapar el lector amb un misteri ben construït, on destaquen els diàlegs naturals, l’excel·lent caracterització dels personatges i una ambientació inquietant molt efectiva, que, sens dubte, et manté enganxat fins al final”. 

Premi a la Segona Millor Història AMIC-Ficcions 2026

En la posició de Segona Millor Història AMIC-Ficcions 2026, guardonat amb un iPad s’ha endut el guardó Miquel Coll de l’INS Bisbe Sivilla de Calella, sota el pseudònim Miquel Coll i Gatell, per l’obra “Si la innocència fos un joc d’infants”. El jurat l’ha definit com una història que “atrapa des de la primera línia. Una descripció del dolor que t’endinsa en una narrativa intensa, guiada per un escriptor molt interessat en la temàtica”.

Millor Història de Barcelona 

Com cada any, l’alta participació en la capital catalana i l’alt nivell literari dels estudiants de la ciutat ha fet possible el lliurament del premi Millor Història de Barcelona. En aquesta edició, la guanyadora ha estat Júlia Ferrer Vives de l’Institut Angeleta Ferrer de Barcelona, sota el pseudònim juliaferrer. En paraules del jurat per “una història que atrapa el lector des del principi i el guia amb sensibilitat per la vida de la protagonista a través d’una ambientació rica i detallada i utilitzant una narració clara”.

Premis Illes Balears, País Valencià i Aragó

En l’àmbit global del concurs, el Premi a la Millor Història de les Illes Balears, ha estat per Paula Sancho Martínez de l’IES Biel Martí de Ferreries, sota el pseudònim psanchomartinez, amb el seu relat titulat “Lila Malva”, per “un relat que transmet amb molta delicadesa el món emocional del protagonista. Destaca per la manera com descriu la por, la il·lusió i la necessitat de connexió a través de petits gestos i pensaments”.

El Premi a la Millor Història del País Valencià ha estat per Ada Gómez Casquete de l’IES Benlliure de València, sota el pseudònim Ada, amb el seu relat “Un món a l’altra banda”, del qual el jurat ha considerat que mereixia el reconeixement perquè “aquest relat ha estat guanyador per combinar una idea molt original amb una execució ambiciosa i coherent. Destaca per una tensió narrativa inicial que enganxa, i per un gir cap a la reflexió filosòfica que aporta profunditat i el diferencia d’un relat de ciència-ficció convencional”.

El Premi a la Millor Història d’Aragó ha estat per Marina Catalán Moya i Iria Expósito Soro de l’IES Joaquin Torres de Mequinensa, sota el pseudònim Iria i Marina, amb el seu relat “Intercanvi de negocis”, en paraules del jurat per “un molt bon disseny dels personatges i de la situació que descriu. L’ús dels diàlegs com a fil conductor de tota la trama li dona una frescor i un ritme de lectura molt àgil. Original, intens i lleuger al mateix temps. Un text potent i molt amè”.

Premis al professorat

Un any més AMIC-Ficcions reconeix la tasca del professorat per engrescar a participar els estudiants i fer-los un seguiment de les seves històries, atorgant el premi a la professora més motivadora d’AMIC-Ficcions 2026, que enguany ha estat Dolors Corretja Codina de l’Escola Verge de la Salut de Sant Feliu de Llobregat.

També s’ha fet un reconeixement als docents per províncies. El premi a la professora més motivadora de Barcelona ha estat per Cristina Martínez del Col·legi Sant Lluís de Pla i Amell de Begues. La professora més motivadora de Girona ha sigut Marta Planas i Fontdecaba de l’INS Ramon Muntaner de Figueres; la professora més motivadora de Lleida ha sigut Júlia Moyà de l’INS Pont de Suert de Pont de Suert; el premi a la professora més motivadora de Tarragona ha estat per Montserrat Romans de l’INS Jaume I de Salou i la professora més motivadora d’Aragó ha sigut per Pepa Nogués de l’Escuela Oficial de Idiomas d’Alcanyís.

Rate this post