Aquest novembre s’inicia el cicle del REC ‘Close Encounters’, que reflexiona sobre les distàncies socials

Aquest novembre s’inicia el cicle del REC ‘Close Encounters’, que reflexiona sobre les distàncies socials

Les pel·lícules d’aquest programa del REC reflexionen sobre l’aïllament i la necessitat de proximitat i de retrobar-nos i establir contacte físic en temps de pandèmia

Un cicle de pel·lícules que neix de l’actualitat immediata per aplicar la dosi de reflexió i el debat sobre els fets que ens han sacsejat a tots, aquest és el plantejament del cicle ‘Close Encouters’, que enguany serà un —però no l’únic— dels eixos programàtics del Festival REC 2020.

En l’any del seu vintè aniversari, el festival REC opta per presentar una mirada a fets que han marcat al planeta sencer durant el darrer any, com l’aïllament i l’orfandat social, a través d’una programació plena de pel·lícules que ofereixen una mirada original i sincera a realitats que ens envolten, com el concepte de distància i proximitat, i de la necessitat que tenim com a societat de reconnectar-nos, de trobar-nos i d’establir contacte físic.

D’aquesta manera, el cicle cinematogràfic ‘Close Enconuters’ neix amb l’objectiu de debatre el concepte de distància, la relació entre el contacte social i el contacte físic, les finestres amb les quals mirem al món i la incertesa que s’ha apoderat de les nostres relacions personals en temps d’alerta sanitària.

Al cinema, el present ha estat més incert que mai: l’exhibició està en perill mortal, rodar mai havia estat tan complicat i no sabem com seran les pel·lícules del demà ni quin percentatge de contacte físic ens arrabassaran els reptes actuals. En aquest context, les pel·lícules que formaran part del programa ’Close Encounters’ s’erigeixen com un far que guiarà l’espectador en aquest canvi de paradigma social que exigeix distància entre nosaltres.

Per a contrarestar aquesta realitat, el Festival REC 2020 proposa que la sala de cinema sigui un punt de trobada inigualable on celebrar allò físic a través de la pantalla; una exploració dels nostres cossos i el plaer de tocar-se en un primeríssim primer pla en el qual perdre’ns durant unes hores en la plasticitat del cinema.

En un present que viu el canvi de significat entre el que és físic i el que és virtual —i mentre intentem pronosticar el futur al mateix temps que el demà ens atrapa— ‘Close Encounters’ també serà un espai d’invitació a l’exploració i la reflexió amb allò que hem estat. Una finestra amb la qual celebrar-nos a través del cinema que ens fa sentir-nos; un cinema que ens torni allò que durant mesos va estar forçosament pausat.

El cicle comença el mes de novembre amb projeccions a CaixaForum Tarragona

Setmanes abans de les sessions del Festival REC d’enguany —que es durà a terme del 2 al 8 de desembre— els espectadors podran gaudir de les primeres propostes de ‘Close Encouters’ al CaixaForum Tarragona (carrer Cristòfor Colom, 2), espai que acollirà cada dimarts del mes de novembre alguns dels films que integren aquesta proposta.

“El cinema és art, cultura i també debat i aquests són, precisament, els objectius que persegueix el cicle ‘Close Encounters’, que volem que sigui un espai per reflexionar sobre quina és la distància que prenem entre nosaltres, en les nostres relacions personals, i també com a societat”, exposa el director i membre de l’equip de programació del Festival REC, Xavier Garcia Puerto. “Enmig d’un any tan singular, ens complau recolzar i col·laborar en l’aposta valenta i decidida del Festival REC”, expressa, per la seva banda, la directora del CaixaForum Tarragona, Gloria Olivé, que apunta que “és possible que la celebració de la XXa edició del Festival REC, ens l’haguéssim imaginat quelcom diferent, però tots hem coincidit en una mateixa reflexió: resistir, reinventar-se i segellar l’esforç de tot l’equip REC i els seus col·laboradors, farà possible que el cinema continuï sent, més enllà del seu valor artístic i d’entreteniment, el mirall de la nostra societat i de les seves inquietuds”.

En aquest sentit, Olivé reitera el suport de CaixaForum, ens sumem a la fita d’aquesta vintena edició, en “aquest projecte que posa en valor la dimensió social del cinema”.

Les entrades per assistir a les projeccions a CaixaForum dels dies 3. 10, 17 i 24 de novembre ja es poden adquirir a la pàgina web: https://caixaforum.es/ca/tarragona/activitats.

Pel·lícules previstes

A STORMY NIGHT (Espanya, 2020, 75 minuts) / Direcció David Moragas
Projecció: dimarts 3 de novembre / 20 hores

Una quarantena a Nova York. Podria ser el títol de l’última comèdia de Woody Allen ambientada durant la crisi de la COVID-19, però és el debut del tarragoní David Moragas, que es va avançar al nostre inhòspit present amb ‘A Stormy Night’, la història de dos desconeguts que, a causa d’un tempestuós esdeveniment climàtic, han de quedar-se tancats durant un cap de setmana a un pis del barri de Brooklyn. Condemnats a conèixer-se, hauran de passar junts 48 hores en les que es qüestionaran les seves respectives definicions de la felicitat, l’amor i la vida.

Després del seu exitós pas per Primer Test, el laboratori del REC, al 2019, i clausurar el festival D’A de Barcelona a la seva edició online, David Moragas i la seva òpera prima tornen a casa.

BACURAU (Brasil i França, 2019, 130 minuts) / Direcció: Kleber Mendonça Filho, Juliano
Dornelles
Projecció: dimarts 10 de novembre / 20 hores

El poble de Bacurau plora la mort de la seva matriarca Carmelita, de 94 anys, mentre la comunitat assumeix que cada cop té menys serveis bàsics per a la seva pròpia subsistència. El poble està sent literalment esborrat del mapa, i la comunitat vol decidir el seu propi futur.

Autor d’un dels debuts brasilers més potents de la darrera dècada (‘O som ao redor’), i de l’empoderada ‘Aquarius’, el director Kleber Mendoça Filho s’ocupa de filar prim (i gruixut) en aquesta al·legoria sobre el Brasil de Bolsonaro i lidera tota una generació de creadors que han decidit plasmar la seva realitat a través de la força de les metàfores fílmiques.

Amb una galeria de personatges estrambòtics alhora que reals, que l’emparenta. travessant la bassa gran, amb la mítica ‘Amanece que no es poco’, l’audaç ‘Bacurau’ és una irònica distòpia, profundament sarcàstica, màgica i brutal que va enamorar al Festival de Cannes, emportant-se el Gran Premi del Jurat.

EL GLORIOSO CAOS DE LA VIDA (BABYTEETH) (Austràlia, 2019, 118 min) / Direcció:
Shannon Murphy
Projecció: dimarts 17 de novembre / 20 hores

Milla és una adolescent que s’enamora bojament del Moses, una mica més gran que ella i un “perla”, la qual cosa es converteix en el pitjor malson dels seus pares. Però la Milla està decidida a conèixer l’amor, seguir el seu instint i gaudir de la vida… abans que sigui massa tard.

Dirigint amb una mestria inusual per a una debutant, Shannon Murphy ens mostra una gran sensibilitat en una deliciosa faula que ens portarà a un tobogan d’emocions, en una història de cures i aprenentatges mutus. Amb factura de cinema indie clàssic, estrenada a Venècia i a Xixón, ‘Babyteeth’ és una bonica paràbola sobre la capacitat d’alimentar l’esperança, gaudir de cada minut i celebrar el més positiu del fet d’estar vius.

EMA (Xile, 2019, 106 minuts) / Direcció: Pablo Larraín
Projecció: dimarts 24 de novembre / 20 hores

No hi ha distanciament social possible davant la contundència i explosivitat d’Ema, l’últim èxtasi cinematogràfic del director xilè més celebrat dels darrers anys, Pablo Larraín (‘Jackie’). Una pel·lícula que se sent i es balla a ritme de reggaeton per tornar-nos el foc i el calor perdut a la nostra pell.

Gael García Bernal i la debutant Mariana Di Girolamo són un tortuós matrimoni que veu com la seva vida es desestabilitza completament després d’un tràgic incident. Ella és ballarina urbana; ell, coreògraf. Junts, pura toxicitat.

L’alliberament a través de l’art i la dansa és l’única sortida possible en aquest provocador drama on es perrea molt, el sexe és una experiència hipersensorial i la família nuclear ha implosionat.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.