Reus acull el primer Fòrum Societat Longeva Catalunya Sud

El primer Fòrum Societat Longeva Catalunya Sud celebrat aquest dijous al Centre d’Innovació i Formació Boca de la Mina de Reus ha reunit a una seixantena de participants. Tots ells agents de l’àmbit social, tecnològic, de la salut o de l’administració pública, entre altres; interessats en establir vincles i dialogar sobre aspectes claus d’aquesta societat longeva i començar a visualitzar el futur que volen construir junts.

Societat Longeva Catalunya Sud – Impuls 2025 vol establir les bases per a la configuració d’una aliança regional que abordi cooperativament i a llarg termini els grans reptes i oportunitats que la longevitat implica per a tots els àmbits de la vida: salut i benestar,
economia i món laboral, entorns on vivim i convivim. Aquestes aliances multi-agent regionals són claus per abordar aspectes complexos que, com la longevitat de la nostra societat, impliquen transformacions profundes dels nostres sistemes socials i econòmics que han estat construïts sobre la base d’unes piràmides poblacionals que mai més tindran aquesta forma; doncs en els propers anys ens anirem aproximant a que un terç de la població tindrà més de 65 anys. A la Catalunya Sud, una de cada tres persones tindrà més de 65 anys a l’any 2050; xifres que en entorns rurals ja són ara una realitat i que aporten la perspectiva sobre al qual cal treballar.

Jordi Cartanyà, coordinador de la iniciativa per la URV, ha destacat que “en pocs mesos ha estat possible, fruit de l’interès existent, reunir una àmplia varietat de persones provinents del món municipal, dels àmbits de la salut i els serveis socials, del món laboral, la formació i la recerca i l’associacionisme, entre altres, així com ciutadania activa en temes de longevitat”. Cartanyà també ha destacat el gran nombre de professors i investigadors de la URV pertanyents a disciplines molt diverses que han participat en el fòrum i que estan interessats en formar part de l’aliança. “Congregar la diversitat de mirades, experteses i interessos és un primer pas indispensable en el camí per configurar aquestes aliances regionals”, ha afegit.

En les properes setmanes, s’establiran més contactes amb altres agents que es vulguin incorporar i es realitzarà un segon fòrum, el 27 de novembre, per treballar sobre iniciatives concretes a impulsar en els diferents àmbits temàtics.

S’espera que els agents promotors i els nous agents interessats puguin definir les properes passes compartides d’aquesta aliança Societat Longeva Catalunya Sud a inicis del 2026 per tal de fer-la avançar cap a la seva consolidació.

Societat Longeva Catalunya Sud compta amb el suport de la Diputació de Tarragona, a través d’una subvenció nominativa destinada a impulsar projectes d’innovació social i territorial vinculats a la longevitat. El projecte rep, a més, la col·laboració de les Cambres de Comerç de Reus, Tarragona, Tortosa i Valls, així com de la Societat Catalana de Geriatria i Gerontologia i SèniorLab Laboratori Ciutadà; que han contribuït activament al seu desenvolupament i difusió. La voluntat del grup de treball és incorporar nous agents en els propers mesos.

Rate this post